Bakning - en passion!

Jag brinner för att baka. Det är så mycket mer än en hobby. Det är en passion. Ett livskall. Jag kan nog nästan kalla mej för smått besatt. Jag älskar att göra efterrätter, muffins, matbröd, allt med choklad, mm... Allt sånt som egentligen är förbjudet. Förbjudet men gott. Det är det jag kallar livskvalitet!

söndag 26 juni 2011

Toblerone kladdkaka

En fantastiskt god kladdkaka med tolerone choklad. Ska egentligen toppas med extra toblerone, men jag tog daim istället.

200g smör
200g Toblerone
1 dl strösocker
1 dl råsocker
3 ägg
1 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
Garnera med: Toblerone eller annan choklad, grädde
Ugn: 200 grader.

Kläm fast ett bakplåtspapper över botten på en springform, 24 cm diameter. Smält smöret i en stor kastrull. Ta kastrullen från värmen och rör i hackad Toblerone. Rör tills den smält. Tillsätt socker, råsocker och ägg och vispa i hop till en smet. Sikta i vaniljsocker och mjöl och blanda i hop. Häll i formen och grädda i 20 minuter. Låt kakan kallna och toppa med vispad grädde och grovt hackad toblerone eller tex daim (som på bilden). Servera ev. extra grädde till och jordgubbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar