Bakning - en passion!

Jag brinner för att baka. Det är så mycket mer än en hobby. Det är en passion. Ett livskall. Jag kan nog nästan kalla mej för smått besatt. Jag älskar att göra efterrätter, muffins, matbröd, allt med choklad, mm... Allt sånt som egentligen är förbjudet. Förbjudet men gott. Det är det jag kallar livskvalitet!

tisdag 14 februari 2012

Chokladfudgetårta

I dag är det alla hjärtans dag och som den sanna romantikern jag är så firar jag den lite speciellt med sånt som går i kärlekens tecken. Och, man behöver faktiskt inte köpa något för dyra pengar. Man kan visa sin kärlek till nära och kära på andra sätt. Som att baka något till exempel. Själv gjorde jag den här kakan. Vem kan motstå något så gott? Och, vem kan motstå någon som gjort något så gott? ;)

Till denna makalösa kaka behöver du:
150g smör eller margarin
2 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kallt kaffe
1,5 dl vetemjöl
0.5 dl kakao
1 tsk bakpulver

Fudge: 
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
2 msk ljus sirap
100g mörk choklad
75g rumstempererat smör eller margarin


Ugn: 175 grader

Så här gör du denna makalösa kaka:
Smält smör och låt det svalna. Vispa i hop ägg, socker och vaniljsocker. Tillsätt kaffet.
Blanda i hop mjöl, kakao och bakpulver och sikta sedan i det i äggsmeten med hjälp av en sil.
Rör i smöret.
Häll smeten i en smord form med löstagbar botten/kant.
Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt svalna i formen.

Till fudgen blandar du grädde, socker, sirap och hackad choklad i en kastrull.
Koka under omrörning i några minuter till en tjock och blank smet. Ta från plattan och rör i smöret.
Häll sedan detta på chokladbotten och ställ sedan kallt.
NJUT!

Gör gärna denna ett tag innan servering så den hinner kallna och tjocka till sig ordentligt.
Servera gärna med vispad grädde och bär. Himlen är nära! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar