Bakning - en passion!

Jag brinner för att baka. Det är så mycket mer än en hobby. Det är en passion. Ett livskall. Jag kan nog nästan kalla mej för smått besatt. Jag älskar att göra efterrätter, muffins, matbröd, allt med choklad, mm... Allt sånt som egentligen är förbjudet. Förbjudet men gott. Det är det jag kallar livskvalitet!

torsdag 11 november 2010

Citron - och blåbärskaka med citronglasyr

Den här kakan är bara SÅÅÅ god! Men den vore inte lika god utan glasyren. Den är som pricken över I:et. Så snåla inte med den. Ös på bara! ;)

175 g rumsvarmt smör eller margarin
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
1/2 tsk vikarbonat
1 kryddmått salt
1 1/2 dl filmjölk
1 tsk rivet citronskal
2 msk färskpressad citron
2-3 dl blåbär, färska eller frysta

Citronglasyr:
3 dl florsocker
1-2 tsk rivet citronskal
2-3 msk färskpressad citron

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en hålform, ca 2 liter. Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget, under vispning.
Blanda de torra ingredienserna. Varva ner i smeten tillsammans med filmjölken. Tillsätt citronskal och citronsaft och rör i hop till en jämn smet.

Häll hälften av smeten i formen. Strö över hälften av blåbären. Häll på resten av smeten och sedan resterande blåbär.

Grädda kakan mitt i ugnen i ca 40 minuter. Kakan är färdig när den släpper från kanten och en provsticka är torr. Låt svalna något i formen. Stjälp sedan upp den på galler och låt svalna.

Rör i hop ingredienserna till glasyren, som ska vara tjock men rinnande. Ringla den över kakan.

Det går bra att byta ut blåbär och citron mot hallon och lime.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar