Bakning - en passion!

Jag brinner för att baka. Det är så mycket mer än en hobby. Det är en passion. Ett livskall. Jag kan nog nästan kalla mej för smått besatt. Jag älskar att göra efterrätter, muffins, matbröd, allt med choklad, mm... Allt sånt som egentligen är förbjudet. Förbjudet men gott. Det är det jag kallar livskvalitet!

söndag 14 november 2010

Macaroons med chokladkräm

Godare kakor finns bara inte! Helt fantastiskt goda mandelmarängkakor. Jag kan inte få nog av dessa söta små bakverk! :) Det här enkla receptet hittade jag i boken "sommarens söta" av Lisa Eisenman Frisk och Monica Eisenman:




5 dl skållad och skalad mandel
3 1/2 dl florsocker
3 äggvitor
en nypa salt
3 msk strösocker
ev. några droppar bittermandelessens, några droppar karamellfärg eller 1/2 dl kakao

Chokladkräm:
200 g hackad mörk choklad
ca 1 dl vispgrädde

Värm ugnen till 150 grader.
Mixa mandeln till fina smulor i en matberedare med 1 dl florsocker. Tillsätt resten av florsockret och kör lite till. Vispa äggvitor och salt i en ren bunke till ett hårt skum. TIllsätt sockret och vispa till en fast maräng.  Blanda ner mandel och rör till en slät smet. Tillsätt ev. bittermandelessens, karamellfärg eller kakao om så önskas. Spritsa eller klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper i klickar stora som femkronor. Grädda i 13-15 minuter. De ska inte få så mycket färg. Låt svalna något på plåten och lägg sedan över på galler för att kallna helt.

Smält choklad tillsammans med grädden i en skål över vattenbad. Rör till en slät kräm. Låt svalna till en tjock kräm. Bred kräm på hälften av marängerna och tryck i hop med resten. Pudra gärna lite florsocker över kakorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar