Bakning - en passion!

Jag brinner för att baka. Det är så mycket mer än en hobby. Det är en passion. Ett livskall. Jag kan nog nästan kalla mej för smått besatt. Jag älskar att göra efterrätter, muffins, matbröd, allt med choklad, mm... Allt sånt som egentligen är förbjudet. Förbjudet men gott. Det är det jag kallar livskvalitet!

lördag 22 januari 2011

Päronmuffins med ingefära

De här muffinsen är lite nyttigare än vanliga muffins och fantastiskt goda! Testa, du lär inte bli besviken. :)

12 små muffins
50 g rumsvarmt smör
1,5 dl råsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
250 g kesella (10%)
2-3 urkärnade, tärnade päron (350 g)
0,5 dl råsocker
1 tsk malen ingefära

Gör så här:
Vispa smör och socker pösigt med elvisp. Tillsätt äggen ett i taget under vispning. Tillsätt mjöl och bakpulver blandat, samt kesella. Rör till en jämn smet.

Blanda päron, socker och ingefära och vänd sedan ner det i smeten. Fördela i tolv små muffinsformar som står i en muffinsplåt. Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar